Aleksandra Kowalczyk

Syreny

grupa improwizacji wokalnej

W 2015 roku zainicjowałam powstanie grupy wokalnej Syreny. Założeniem było eksplorowanie kobiecego głosu poprzez eksperyment i improwizację. Tworzyłyśmy razem performanse, w których punktem wyjścia zawsze był głos – szukałyśmy jego przedłużeń w ciałach, przestrzeniach i historiach. Grupa była oparta na współprowadzeniu.

Wybrane performanse:

Ośpiewywanie wystawy „Syrena herbem swym zwodnicza”
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
14 czerwca 2017

„Syrena herbem twym zwodnicza” to „pierwsza tak duża wystawa współcześnie traktująca o syrenie, łącząca różne podejścia do zagadnień hybrydowości, tożsamości narodowej i mitologii (…) Na przestrzeni wieków wyobrażenia i przedstawienia syren są tak różnorodne, że właściwie jedyne, co mają ze sobą wspólnego, to dwoistą, hybrydyczną naturę: człowieka i zwierzęcia”.

Pewnego dnia stałyśmy się organiczną częścią wystawy jako grupa wokalna praktycznie reinterpretująca mit syreny, pracująca nad zamianą negatywnego stereotypu kanonicznie pięknej kobiety zwodzącej głosem na pozytywną figurę twórczyni muzyki opartej na głębokich emocjach, ucieleśnieniu, głosie i improwizacji. Śpiewałyśmy z przestrzenią i eksponatami, czasem wchodząc w interakcję ze zwiedzającymi. Wystawa stała się dla nas partyturą.

Performerki: Edka Jarząb, Aleksandra Kowalczyk, Miłka Majczyno, Karo Rychlik, Katarzyna Żytomirska

Malleus Maleficarum
Skłot Syrena
11 marca 2017

W performansie odwołałyśmy się do jednej z najbardziej znanych i okrutnych historii przemocy wobec kobiet, której źródło leży w wynaturzonej polityce i religii – polowań na czarownice. Opowieść zaczęłyśmy od czasów, które wydają się mityczne, kiedy to kobieta-wiedźma była tą, która wie, której zdanie ma znaczenie. Zadałyśmy sobie pytanie, jak kobieta z wyroczni i uzdrowicielki stała się wyrzutkiem, plugawą postacią drwiącą ze świętości? Jaką przeszła drogę od niewinności i bliskości naturze do opętania i wstąpienia w ciemne, niebezpieczne głębiny nocy, lasu i piekła? Co dalej?

We wrześniu 2016 rozpoczął się Czarny Protest. Tysiące kobiet wyszły na ulice, aby okazać sprzeciw wobec zaproponowanej przez polski rząd ustawy, zakazującej aborcji we wszystkich przypadkach z wyjątkiem ratowania życia kobiety. Performans „Malleus Maleficarum” odbył się w marcu 2017 roku.

Performerki: Edka Jarząb, Aleksandra Kowalczyk, Miłka Majczyno, Joanna Paluch

Celina
Dawna szkoła muzyczna przy ul. Mickiewicza 28 w Toruniu
24 czerwca 2017

Biografia Celiny z Szymanowskich spina w całość tropy związane z przestrzenią przy Mickiewicza 28: to tragedia wczesnego osierocenia przez matkę, sławną pianistkę, nieszczęśliwego małżeństwa, choroby psychicznej, tajemnica wytrwałej miłości i cudownego ozdrowienia dokonanego przez Andrzeja Towiańskiego. Celina tkwi nadal w kompletnym cieniu męża, ulica jego imienia i miejsce między dawną szkołą muzyczną a szpitalem psychiatrycznym wydają się więc idealne, by przyjrzeć się herstorii, w której odbija się mnóstwo uniwersalnych lęków, znaków, wątków.

Performerki: Edka Jarząb, Aleksandra Kowalczyk, Sonia Kochnowicz, Miłka Majczyno, Joanna Paluch, Karo Rychlik
Kuratorzy: Kasia Kaczmarek, Michał Połomski